۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

مدت زمان انجام پروژه های پارس جنوبی


زمان اجراي پروژه هاي نفت و گازي و به خصوص هر کدام از پالايشگاهاي پارس جنوبي چه قدر است؟
پروژه های نفت و گاز تا قبل از رسيدن به مرحله بهره برداری بايد از مراحل مختلف ارزيابی و طراحی بگذرند. هر کدام از اين مراحل در مدت زمان مشخصی انجام می گيرد و امکان انجام همزمان آنها برای سرعت بخشيدن به انجام پروژه وجود ندارد. در زير خلاصه ای از هر مرحله را مرور می کنم.
مرحله اول, ارزيابی اقتصادی يا امکان سنجی پروژه می باشد. در اين مرحله کارفرما مشخصات مخزن و مواد نفت و گاز موجود در مخزن را به شرکت مشاور داده و از آنان مي‌خواهد تا اقتصادي بودن برداشت از مخزن را بررسي‌ کنند. در اين مرحله شرکت مهندسي‌ مشاور، در کنار مشاور مخزن و شرکت های بازاريابي مواد نفتي به بررسي‌ طرح پرداخته و در صورت اقتصادی بودن طرح, گزينه‌هاي توسعه طرح را به کارفرما ارائه ميدهند.
مرحله‌ي بعد، طراحي مفهومي‌ پالايشگاه مي‌باشد. اين مرحله از طراحي، حساس‌ترين و مهمترين بخش طراحي و ساخت پالايشگاه و هر مجتمع نفتي‌ و گازي مي‌باشد. در اين مرحله، کارفرما بر مبناي گزارش مرحله قبل، براي طراحي پالايشگاه مناقصه اعلام مي‌کند. پس از انتخاب شرکت مهندسي‌ مشاور براي طراحي مفهومي‌ يا پايه، اين شرکت بايد اقتصادي‌ترين و کار آمد‌ترين روش براي رسيدن به محصولات مورد نظر کارفرما را ارائه دهد. اهميت اين مرحله به اندازه ای است که امروزه بسياری از شرکت های نفتی, طراحی پايه را به دو شرکت واگذار کرده و در نهايت بهترين طراحی را برای مرحله بعد انتخاب می کنند.
پس از پايان طراحی پايه, نوبت به طراحی جزيي و کامل پالايشگاه می رسد. برای واگذاری اين مرحله نيز مجددن مناقصه صورت گرفته و يک شرکت مهندسی مشاور انتخاب می شود. در اين مرحله شرکت مشاور آزادی عملی برای انتخاب نوع فرآيندها ندارد و طراحی بايد براساس طراحی پايه انجام گيرد. در اين مرحله نقشه های توليد شده در مرحله قبل توسعه داده شده و تجهيزات برای ساخت سفارش داده می شوند.
حال ببينيم مدت زمان اجرای هر مرحله حدودن چه مدت است؟
مرحله امکان سنجی پروژه بستگی به اينکه مخزن چقدر شناخته شده باشد و در کدام نقطه از دنيا اين توسعه انجام پذيرد بين سه تا شش ماه متفاوت است. در پروژه های پارس جنوبی اين مرحله ديگر انجام نمی پذيرد چون طرح توسعه کلی و ارزيابی اقتصادی از مدت ها پيش انجام گرفته و همان زمان که فازهای ابتدايي شروع به کار کردند برنامه ريزی برای توسعه اين ميدان در قالب بيست و چهار فاز صورت گرفت.
مرحله طراحی پايه ای يا مفهومی پالايشگاه های گازی بسته به تنوع محصولات توليدی بين شش ماه تا يک سال به طول می انجامد. در پروژه های پارس جنوبی به دليل تشابه فازها می توان زمان اين مرحله را به صورت قابل توجهی کاهش داد.
مثلن ارتباط با سازنده ها در پرژه های پارس جنوبی می تواند از اين مرحله شروع شود تا تجهيزات و قطعاتی که به زمان طولانی برای ساخت نياز دارند زودتر آماده شوند ولی متأسفانه در بسياری از موارد ديده می شود که طراحی پايه ای فازهای پارس جنوبی به دليل سردرگمی مديريت پروژه ها - که پس از ده سال از اجرای اولين پروژه جای سؤال دارد- و نيز عدم تمايل سازنده ها به فروش محصولاتشان به ايران بسيار طولانی تر از حد معمول می شود.
مرحله بعدی و نهايی, طراحی جزيي پالايشگاه می باشد. در اين مرحله تمام تجهيزات مکانيکی, ابزاردقيقی و برقی با جزييات کامل طراحی شده و مدارک برای سازنده های مورد تأييد کارفرما فرستاده می شوند (در مرحله طراحی پايه ليستی از سازنده های مورد تأييد کارفرما در تمام زمينه ها به شرکت مشاور داده می شود). سازنده ها نيز موظفند در مدت زمان مشخص بسته پيشنهادی فنی خود را به شرکت مهندسی مشاور تحويل دهند. شرکت مهندسی مشاور نيز با بررسی بسته ها و پس از رفع ابهامات به هر کدام از سازنده ها امتيازی داده ولی انتخاب نهايي بر عهده بخش قرارداد ها بر اساس قيمت سازنده ها می باشد. اين بخش هم حدودن يک تا دوسال به طول می انجامد. در فازهای جديد پارس جنوبی اين بخش به دليل تحريم ها طولانی تر است. اصولن دور زدن تحريم ها کار ساده ای نيست. برای فاز 17و18 پارس جنوبی با هر سازنده ای تماس می گرفتيم حاضر به شرکت در مناقصه نبود. بنابراين بايد سازنده های جديدتر را پيدا کرد و يا با سازنده های معتبر از طريق های ديگر ارتباط برقرار کرد. همين مسأله زمان و هزينه پروژه را افزايش می دهد.
بنابراين طراحی پايه ای و جزيي هر پالايشگاه پارس جنوبی در بهترين شرايط حدود سی و شش ماه زمان نياز دارد. ساخت پالايشگاه های پارس جنوبی هم اگر توسط پيمانکاران زبده و حرفه ای انجام گيرد حدود دو سال زمان می برد.
پس از زمانی که طراحی يک فاز شروع شود تا زمانی که آماده پيش راه اندازی گردد به حدود پنج سال يا شصت ماه زمان نياز دارد.

۱ نظر:

Unknown گفت...

سلام
موفق باشید. مطلب مهم و جالبی بود