۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۰, جمعه

ارزشيابی

حتمن تا الان کلمه ارزشيابی به گوشتان خورده است.
ارزشيابی
اگر خودتان کار می‌کنيد که حتمن شنيده‌ايد و اگر هم هنوز کارمند يا کارگر نشده‌ايد شايد از پدر و مادرتان شنيده باشيد. سه ماه آخر سال مخصوص دادن ارزشيابی است. همه چيز را تحت شعاع دايره نامحدود خودش قرار می‌دهد. رييس بخش احساس قدرت می‌کند. امکان ندارد که در اين روزها هيچ رييس بخشی بخندد. حتمن هم به نوعی به شما گوشزد می‌کند که سرش شلوغ است و دارد ارزشيابی‌ها را رد می‌کند. و شما حتمن بايد منظور اصلی ايشان که "اين روزها بيشتر مواظب خودت باش" را از لابلای صحبت‌ها متوجه بشوی.
از همه مهمتر روزهای تعطيل سال نو است. در مناطق عملياتی مثل پالايشگاه‌ها و سکوها برنامه مرخصی‌های نوروز بايد از قبل مشخص باشد تا توليد با مشکل مواجه نشود. بنابراين در ديماه چک و چانه‌های مرخصی گرفتن‌ها شروع می‌شود. و اينجاست که رييس بيشتر با فرم‌های ارزشيابی حال می‌کند. و حال شما می‌مانی و طعنه‌های رييس. شما می‌مانی و خانواده و ارزشيابی. يکسال به خانواده قول عيد نوروز را داده‌اي و حالا نگاه‌های رييس. عيد را شيفت بده تا ارزشيابی خوب بگيری. بی‌رودربايستی. به جای اين دو هفته هم تابستان دو هفته برو مرخصی چه فرقی می‌کند.
يکسال خوب کار کرده‌ای برای ارزشيابی آخر سال و افزايش حقوقش و حالا تو مانده‌ای و قلم رييس که همه جور می‌تواند بچرخد. خوب هر آدم عاقلی باشد بی‌خيال مرخصی می‌شود. مرخصی مرخصی است ديگر. چه فرق می‌کند. تابستان تازه بهتر است. مهمانی کمتر هست. بيشتر می‌توانيم بچرخيم. و بله. تمرين حرف‌هايي را می‌کنيد که بايد تحويل بانوی اسير شما و فرزند دلبندتان که حتمن هم از رييستان عزيزتر است بدهيد.
پارسال که آمدم اينجا شش ماهی کار کرده بودم که ايميلی از رييس اداری شرکت گرفتم در رابطه با پر کردن فرم KPI .
KPI نشان‌دهنده ‌Key Performance Indicator است.
اين ايميل شامل يک فايل ضميمه بود و از همه کارکنان خواسته شده بود تا با بررسی عملکرد خود در سال گذشته آنرا پر کرده و به رييس خود تحويل دهند. فرم شامل دو بخش به ترتيب زير بود:
بخش نخست: هر نفر بايد جهت بررسی عملکرد خود شش زمينه را تعريف کند و سپس در هر زمينه از 1 تا 5 به خود نمره دهد. در اين قسمت ستونی هم مخصوص رييس شما وجود دارد که او هم در تمام شش مورد به شما نمره می‌دهد. علاوه بر اين برای هر شش مورد ستون ديگری وجود دارد که ستون نهايي ناميده می‌شود.
بخش دوم: در اين بخش شما بايدKPI سال آينده را تعريف کنی.
هر نفر بايد اين فرم را پر کرده و برای رييس خود ارسال کند. رييس پس از بررسی و نمره دادن به شما و پر کردن قسمت‌های مربوطه برای هر کدام از افراد وقت بررسی تعيين می‌کند.
در جلسه بررسی, رييس شما ضمن توضيح کامل در رابطه با نقاط قوت و ضعف شما در سال گذشته نمراتی را که به شما در هر مورد داده‌است برايتان توجيه می‌کند. در نهايت ستون نهايي با توافق هر دو نفر پر می‌شود. ارزشيابی شما معدل نمرات ستون آخر است!
در نهايت رييس شما ضمن بررسی علايق, توانايي‌ها و سپس ضعف‌های شما, KPI و اهداف کاری سال آينده و آموزش‌های مورد نياز شما را مشخص می‌کند.
در نهايت فرم بايد توسط هر دو نفر امضا شده و برای ذخيره در سيستم و اعمال افزايش حقوق به امور اداری ارسال ‌شود.
آيا فکر می‌کنيد کسی می‌تواند از اين سيستم ناراضی باشد؟ من که نديده‌ام.
جالب‌ترين قسمت اين است که شما خودتان شش مورد تعيين ارزشيابی را مشخص می‌کنيد.

هیچ نظری موجود نیست: