۱۳۸۹ آذر ۱۱, پنجشنبه

آموزش در بی بی سی کودکان


بی بی سی دارای شبکه اي مخصوص کودکان 0 تا 6 سال است که هر روز از ساعت 6 صبح تا 7 عصر برنامه پخش می کند.
اين شبکه که CBeebies نام دارد از سال 2002 کار خود را شروع کرده و تا کنون به جز در سال 2003 هر ساله جايزه آکادمی فيلم و هنرهای تلويزيونی بريتانيا را از آن خود کرده است. علاوه بر آن بسياری ديگر از جوايز مخصوص برنامه های آموزشی کودکان و برنامه های پخش زنده را نيز توانسته است ببرد.
اين شبکه برنامه های بسيار جالبی دارد که در همه آنها همراه با تفريح و شادی مسائل آموزشی نيز در نظر گرفته شده است.
در اجرای اين برنامه ها دو مسئله برای من جالب بود. يکی استفاده از نژادهای مختلف و ديگری استفاده از افرادی که ناتواني جسمی دارند.
از مسايل مهم و مورد توجه در کشورهای اروپايي و بقيه کشورهای مهاجر پذير مسئله نژاد پرستی و تبعيض نژادی است. از آنجا که نژادهای مختلفی در اين کشورها زندگی می کنند آموزش نقش مهمی در جلوگيری از مسايل و مشکلات ناشی از نژادپرستی دارد.


اين شبکه نيز با استفاده از مجريانی از نژادهای مختلف بچه ها را از همان دوران کودکی با نژادهای مختلف و توانايي هرکدام بدون در نظر گرفتن رنگ پوست آشنا می کند. در کنار آن در برنامه هايي که بچه ها در آن شرکت دارند از کودکان تمام نژادها مانند سفيدپوست, سياهپوست, آسيايي  و غيره استفاده می کنند.



مسئله ديگر آشنا کردن بچه ها با افراديست که از نظر ظاهری مشکل جسمی دارند. يکی از مجريان برنامه کودکان, خانمی است که يکی از دستانش از آرنج قطع بوده ولی در اجرای برنامه های کودکان مانند شعرخوانی و داستان خوانی توانايي بسيار بالايي دارد. 



برای کودکان, مجري برنامه های تلويزيونی شخصيت هايي دوست داشتنی و جذاب بوده و برای کودک اين افراد دارای توانايي بسيار بالايي هستند.  بنابراين استفاده از نژادهای مختلف و افراد با توانايي متفاوت موجب می شود که ذهن کودک از همان ابتدا آماده پذيرش اين افراد در جامعه بشود. در ضمن اگر کودکی از نژاد ديگريست و يا مشکل جسمی دارد اين ذهنيت برايش پيش نخواهد آمد که امکان رشد در جامعه را نخواهد داشت.

دوستی که فرزندش از لحاظ جسمی مشکلاتی دارد ولی از نظر هوشی بسيار بالاست می گفت متأسفانه در ايران نمی توانم فرزندم را به خيابان ببرم چون کودکان با ديدن او می ترسند و فرار می کنند و بزرگترها هم صلوات می دهند!! ولی در اينجا هيچ مشکلی نداريم و مردم و بچه ها بسيار عادی برخورد می کنند که اين خود نشان دهنده اثر بخش بودن اين برنامه های آموزشی می باشد.

۴ نظر:

معلم کالو گفت...

سلام _اطلاعات خیلی جالبی بود . توی ایران بخش کودک خیلی قوی هستش از شاعر گرفته تا نویسنده حتی مجری برنامه های کودک و ای کاش همچین شبکه ای داشتیم

hasiri گفت...

مجيد عزيز سلام چند وقت پيش مطلبي به مناسبت هفته كتاب خواني در هفته نامه نسيم بوشهر از شما خواندم كه برام خيلي جالب بود و جالبتر آنكه اين هفته نامه به صورت اتفاقي در مراسم يادگشت آتشي بزرگ بدست رسيد.من اسد حصيري دانش آموخته دانشگاه تهران(تربيت بدني) و ساكن كوي سابق دانشگاهم. ياد آن روزه ها بخير كه در گروه كوچكي البته با انديشه هاي بزرگ براي توسعه استانمون با اسم دانشجويان بوشهري مقيم مركز با دوستاني چون ابراهيم عباسي --الياس و... كار مي كرديم. خيلي خوشحال شدم كه شما را در اين موقعيت مي بينم اميدوارم هميشه موفق باشيد به خانواده هم سلام برسان...
hasiriasad@gmail.com

آشو گفت...

درود جناب سعدآبادی گرانمایه...آشنای ناآشنا

کیفیت کار در تمام زمینه ها در این شبکه اولیت اول است و این است رمز موفقیت...چیزی که ما...

سبز باشی

سعيد گفت...

خيلي تحت تاثير قرار گرفتم ازاين مطلب البته عيد غدير اينجا هم 5جانباز70درصد اجراي خيلي هماهنگ شعر رو داشتن واقعا تلاش اين گروههاي خود جوش در ايران قابل ستايش ولي اي كاش برنامه ريزي برا همه اونها تو ايران ادامه پيدا كنه كاشكي حداقل اسم دبستان بچه هاي ابتدايي رو استثنايي نمي ذاشتن مثلن ميذاشتن ...