۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

کريسمس در انگلستان


کريسمس روز تولد حضرت عيسی مسيح پيامبر صلح است. در انگلستان هم به پيروی از کليسای کاتوليک روز 25 دسامبر به عنوان روز کريسمس تعيين شده است.
کريسمس تنها روز سال است که علاوه بر ادارات همه جا تعطيل می باشد. حتا تمامی مراکز خريد نيز در اين روز بسته می باشند.
در اين روز همه افراد خانواده برای خوردن ناهار در خانه پدری دور هم جمع می شوند. برای ناهار کريسمس هم طبق رسم بوقلمون کباب شده, سيب زمينی, کلم بروکلی و ديگر سبزيجات می خورند.
شايد باورش برای ما که در ايران زندگی کرده ايم و اطلاعاتمان از اينجا محدود به اخبار و برنامه های تلويزيونی است کمی سخت باشد ولی اينجا نهاد خانواده بسيار با ارزش بوده و دور هم بودن برای روز کريسمس هم رسمي است که از ديرباز مانده و همه به آن احترام می گذارند.
يکی از دوستان انگليسی می گفت کريسمس را خيلی دوست دارد چون تنها روز سال است که همه خانواده را يکجا می بيند. می گفت خانواده بزرگی دارند و همه به خاطر کارشان پراکنده اند. از غروب شب قبل بچه ها يکی يکی سر می رسند و خانه ای که قبلش ساکت بوده در کمتر از يکساعت پر سروصدا و شلوغ می شود. شب اول به خوردن تخمه و انواع نوشيدنی های الکلی می گذرد. همه سعی می کنند در لحظات آخر هديه هايش را بسته بندی کرده و آنان را زير درخت کريسمس جا دهند. بعد از اون هم هرکسی سعی می کند با تکان دادن جعبه هايي که اسم خودش رويش نوشته هديه اش را حدس بزند. ولی باز کردن جعبه ها می ماند برای روز کريسمس.
خريد هديه برای اهل خانواده و اقوام (عموزاده ها و دايي زاده ها) به مناسبت روز کريسمس بسيار مهم است. شايد يک ماه آخر سال وقت فراغت بيشتر مردم به خريد هديه می گذرد.
قبل از اينکه به اينجا بيايم در اخبار می شنيدم که پس از رکود اقتصادی همه منتظر کريسمس بودند تا ببينند آيا خريد مردم می تواند وضعيت اقتصادی را بهبود ببخشد و تکانی به وضع بازار بدهد. هميشه فکر می کردم مگر حجم خريد کريسمس چقدر است که ممکن است تکانی به رکود اقتصادی دهد. ولی آنچه که امسال اينجا ديدم برايم شگفت انگيز بود. همه خريد می کنند و در اينجا که مغازه ها و مراکز خريد معمولن 4 يا 5 عصر می بندند در روزهای پايان سال تا ديروقت باز هستند. هر روز مردم را هم می ديدم که با بسته های بزرگ لباس و اسباب بازی از مراکز خريد بيرون می آيند. در اين روزها با هرکدام از همکاران صحبت می کردم نگران بود که هنوز خريدهای کريسمسش تمام نشده و می ترسد نتواند خريدش را کامل کند و همين نشان می داد که خريدها فقط محدود به اقوام درجه يک نيست. برای هديه هم از لباس, اسباب بازی, کراوات, فيلم, کارت های هديه, کتاب و غيره استفاده می کنند.
در ضمن مسئله مهم و جالب, وضعيت قيمت ها در اين ايام است. مراکز فروش برای جلب مشتری در اين روزها تخفيف های بسيار خوبی می زنند و گاهی تا 70% قيمت واقعی جنس را تخفيف می دهند. تخفيفی که بعد از مدتی برداشته شده و همان جنس با قيمت واقعی فروخته می شود. همين مسئله موجب هجوم بيشتر مردم به مراکز خريد می شود.
بازارهای موقتی مواد خوراکی و صنايع دستی کشورهای ديگر هم در مراکز مختلف جالب توجه است. در دو هفته گذشته مرتبن بازارچه هايي که محصولات بقيه کشورهای اروپايي را عرضه می کرد راه افتاده بود. فروشندگان اين بازارچه ها از آن کشورها آمده و محصولاتشان را می فروختند. مثلن يک روز بازارچه مخصوص فرانسوی ها بود که مربا, پنير, انواع شکلات, سس خردل و صنايع چوبی فرانسه را می فروختند. يکی از فروشندگان می گفت از شمال فرانسه آمده و قرار است سه روز در سه نقطه مختلف انگلستان محصولاتش را بفروشد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

http://abushahr.blogfa.com/post-260.aspx
شماببينيد و گسترش دهيد اين بي عدالتي در حق اين كودك معلول را

نا آشنا گفت...

سلام
اولا" از اين وب لاگ پرمحتوايتان كمال تشكر رو دارم. از اينكه با وجود اينكه از ايران رفتيد هنوز به فكر كشور و شركت و شهر خودتون هستيد جاي تقدير داره. من يكي از كاركنان پارس جنوبي هستم. فكر نكنم منو بشناسيد. مي خواستم اگه ممكن باشه ايميلتون رو هم داشته باشيم.
با تشكر

نا آشنا(SPGC) گفت...

راستي كريسمس مبارك. واقعا" حالشو ببريد. هيچ وقت دلتون برا ايران تنگ نشه كه غير از غم و غصه هيچي نداره.